
T he day after the elections in Iraq, the Euro-
pean media rejoiced: �“Millions of Iraqis defy 

terrorism�”, was the cover story of the Frankfurter 
Rundschau on January 31st, 2005. The headlines 
of Süddeutsche Zeitung, Handelsblatt, Libéra-
tion, Independent and Financial Times read 
similarly, while the Guardian commented on its 
cover page: �“Iraq welcomes the brave new world 
of democracy.�” 

Many readers and viewers may have been sur-
prised by those headlines: Only two weeks before 
the election, the European media had severely 
questioned its legitimacy and secure organization. 
They did this in opposition to their colleagues at 
Arab media organizations, such as Al Jazeera, Al 
Arabiyah and Al-Hayat, who clearly portrayed 
the validity of the election more positively. This is 
the result of a Media Tenor analysis of the cov-
erage on the Iraq election in 40 opinion forming 
media from Germany, France, Great Britain, Italy 
and Spain, as well as twelve Arab television sta-
tions and newspapers in the period between Janu-
ary 16th and 30th, 2005. 

European media were primarily guided by the 
security situation, from which they inferred the 
degree of legitimacy of the elections in Iraq: 68% 
of the statements on the election were ambivalent-
skeptical to negative during the  rst week of the 
analysis (see graph 1). 

Peter Münch, for example, wrote on January 
20th in the Süddeutsche Zeitung: The war lie is 
followed by the democracy lie.�” And the Guard-
ian predicted a day after that the elections would 
be tainted by a severe lack of security, participa-
tion and transparency. 

German public television news, in particular, 
suggested through their news selection that the 
parliamentary elections in Iraq would neither take 
place on the scheduled date, nor properly ful l 
their function. In the week from January 16th un-
til 21st, the television news magazine heute jour-
nal passed a negative judgment in three quarters 
of all cases, when the legitimacy of the election 
was at stake. 

Looking at the attacks in Iraq, the magazine�’s 
anchor, Marietta Slomka, wondered in her lead-in 
on January 19th: �“How can free, equal and univer-
sal elections be held under such circumstances?�” 
The correspondent Luc Walpot, in the subsequent 
news piece, even raised doubts on the premise that 

the election was a decision on political objectives: 
�“In view of daily threats, kidnappings, bombs and 
murders, the interest in election programs is low. 
(�…) It won�’t be posters that decide this election, 
but rather fear.�” 

Meanwhile, readers and viewers of Arab media 
received a totally different picture of the situation 
in Iraq. 71% of all statements on the legitimacy of 
the ballot vote contained positive evaluations. 

The TV station Al-Alam, for example, showed 
a report on January 19th about demonstrations in 
Basra, where thousands of Iraqis took to the streets 
for the elections to be organized on schedule. On 
the same day, the daily newspaper Al-Hayat quot-

ed the Kurdish President of the Iraqi parliament, 
Fouad Masoum, who announced a peaceful coop-
eration of the different Iraqi parties after the elec-

40%

60%

80%

100%

0%

20%

0%

20%

40%

60%

80%

100%

0%

20%

40%

60%

80%

100%

12
 A

ra
b 

m
ed

ia
ZD

F 
he

ut
e 

jo
ur

na
l

22
 E

ur
op

ea
n 

m
ed

ia

negative

ambivalent

neutral

positive

1  Different evaluation

Source: Media Tenor
01/16 �– 01/21/2005 

Basis: 54/6/74 statements on 
the legitimacy of the election

Statements on the legitimacy of the election 01/16-01/21/2005

European media doubt the 
legitimacy of the election in Iraq

Dogmatic worldview

8

Politics: Iraq election

Media Tenor Quarterly Journal 1/2005

MTi0105_0810f.indd   2MTi0105_0810f.indd   2 18.05.2005   10:52:0518.05.2005   10:52:05



tions and promised democracy and freedom. 
On frequent occasions exiled Iraqis voiced their 

opinion, saying that the election was a great hope 
for the future, such as in the news program of the 
Hisbollah television station, Al-Manar, on Janu-
ary 17th. TV stations repeatedly aired appeals by 
Iraqi politicians, who called for the citizens of 
Iraq to take part in the elections. 

While the European media primarily based 
their judgment on violence and terror, Arab jour-
nalists drew a detailed image of the situation. Not 
only was the legitimacy of the election addressed 
more often, but also doubted less. Coverage was 
more diverse: Al Jazeera and the other eleven 

Arab print and TV media studied, addressed the 
political objectives of parties, the campaign and 
the citizens�’ viewpoints in great detail. Moreover, 

the Arab media gave a much greater platform to 
Iraqis themselves, whether politicians or common 
citizens. Graph 3 shows that statements on the 
election made by Iraqis were just as frequent as 
those made by the journalists themselves. 

In the European media, that relation was 1:3 be-
fore the election. The heute journal did quote Iraqi 
sources more often before the election, but those 
tended to transmit skeptical messages. For in-
stance, two Iraqi voters complained that they did 
not know who was running for the elections. In 
any event, they said, most of the politicians were 
exiled Iraqis, who had come from abroad and did 
not know the real problems in the country. 

Mood swing in the election week
During election week, the tone in Europe�’s me-
dia changed suddenly and noticeably (see graph 
2). This transformation was especially obvious in 
the news of the German public television stations. 
In the week between January 23rd and 30th, two 
thirds of all statements on the legitimacy of the 
elections in Iraq were positive in the news maga-
zines heute journal and Tagesthemen.

ARD and ZDF thereby seemed to have ad-
opted the assessment of the Arab TV stations and 
newspapers that continued to report positively on 
the election (53% positive statements on the le-
gitimacy). The switch in ARD and ZDF cover-
age coincided with a clear increase in the share of 
Iraqi sources: During the second week of analysis, 
almost half of all statements (46.6%) were given 
by Iraqis. 

Was public television simply unable to ignore 
objective reality? Even European journalists 
could no longer turn a blind eye to the fact that a 
large part of the Iraqi population was longing for 
democratic elections and was determined to defy 
all threats. 

On January 27th, the heute journal anchor 
Klaus-Peter Siegloch still wondered in his lead-
in: �“How can you organize universal, free and fair 
elections in a country, where even the walk to the 
polling station may mean death?�” But in the sub-
sequent report many Kurdish Iraqis were quoted, 
who all welcomed the elections and had great 
hopes for freedom and democracy. One Kurdish 
woman called the elections, which she �“will cer-
tainly participate in�”, the �“most important elec-
tions of all time.�”

Coverage in the ARD Tagesthemen turned out 
to be similar. Its anchor Thomas Roth  rst pointed 
out that Islamic fundamentalists would try to kill 
all voters. But the report itself presented almost ex-
clusively joyful and happy exiled Iraqis, who had 

0%

20%

40%

60%

80%

100%

0%

20%

40%

60%

80%

100%

0%

20%

40%

60%

80%

100%

AR
D/

ZD
F

12
 A

ra
b 

m
ed

ia
22

 E
ur

op
ea

n 
m

ed
ia

negative

ambivalent

neutral

positive

2  Change in evaluation

Source: Media Tenor
01/23 �– 01/30/2005

Basis: 425/33/74 statements on 
the legitimacy of the election

Statements on the legitimacy of the election 01/23-01/30/2005

9

Politics: Iraq election

Media Tenor Quarterly Journal 1/2005

MTi0105_0810f.indd   3MTi0105_0810f.indd   3 18.05.2005   10:53:1818.05.2005   10:53:18



tears in their eyes, because they were  nally able 
to cast their votes in Berlin after sometimes long 
journeys from Prague, Warsaw and Budapest. The 
overwhelming majority of positive statements on 
the legitimacy of the election were given by Iraqi 
voters. Journalists at ARD and ZDF, however, re-
mained skeptical. 

On January 29th, the day before the election, 
the Tagesthemen anchor Anne Will described the 
atmosphere in Baghdad as one where part of the 
population would abstain from voting for fear of 
terror attacks, while others rejected the elections 
as not free. On the same day, Stefan Hallman 
speculated in the heute journal that the elections 
in Kirkuk might open up a new front in the vio-
lence. 

Other European media transmitted a similar im-
age. The fact that almost 40% of the statements on 
legitimacy were positive during the election week 
was primarily due to Iraqis, who were quoted on 
the matter. On January 24th, the Independent
predicted that the new government would not be 
legitimate in the eyes of Iraqis, because it would 
be dependent on US occupation. The same edition, 
however, disproved that statement by publishing 
an opinion poll among Iraqis: 10 out of 13 Iraqi 
citizens, who had been willing to back up their 
statements with their photographs, welcomed the 
elections and expressed their hope that they would 
help defeat the terror and restore peace and stabil-
ity. The European media representatives were ob-
viously entirely mistaken about the mood within 
the Iraqi population. This also becomes evident in 
the choice of external commentators. On January 
27th, the Italian newspaper La Repubblica quot-
ed the American Bush-opponent George Soros 
as saying that the election was transformed into 
a civil war and that it did not serve democracy. 
And the Independent sought out the American 
lefty Noam Chomsky, who called the prospect of 
a sovereign, independent and democratic Iraq a 
�“bad joke�”. 

Arab television stations were closer to the pulse 
of Iraqi voters during the election week. The Leb-
anese station LBC, for example, commented on 
January 28th that the Iraqi population was enjoy-
ing the right to vote. 

The European media�’s election coverage was 
obviously motivated by their previous criticism of 
the Iraq war, which had made the election pos-
sible in the  rst place: At no cost could some-
thing good come out of evil �– the war against Iraq 
�– since that does not  t their view of the world. 
Yet, dogmatic thinking is hardly appropriate for a 
comprehensive judgment on current events. Of all 

people, it was the Arab journalists who proved to 
their European colleagues that it is possible to do 
it differently �– the same ones who had also been 
strictly opposed to the war. rb

Basis:
Media: Germany: Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung, 

Frankfurter Rundschau, Süddeutsche Zeitung, Die Welt, 
Handelsblatt, Spiegel, heute journal, Tagesthemen;

 France: Le Monde, Le Figaro, La Croix, La Tribune, Les 
Echos, L�’Express, TV5, TF1 (20:00);

 United Kingdom: The Guardian, The Independent, The 
Times, The Daily Telegraph, Financial Times, BBC1, BBC2; 

 Italy: La Repubblica, Il Messagero, Corriere della Sera, Il 
Sole 24 Ore, RAI1 TG1, RAI2 TG2, TG5 (20:00)/Canale 5, 
Italia 1; 

 Spain: El Pais, El Mundo, La Vanguardia, ABC, Cinco Dias, 
Expansion, TVE1 Noticias (21:00), Antena 3 (20:30), Tele 5; 

 Arab media: Al Hayat, Al-Sharq al Awsat, Al-Quds al-Arabi, 
Al-Safir, MBC TV, Sahar TV, LBC TV, Al-Ekhbaria TV Inter-
national, Al Jazeera TV, Al-Arabia TV, Al-Manar TV, Al-Alam 
TV 

Time: 01/16-01/21 and 24.-30.01.2005 
Analysis: 2,142 statements referring to the Iraq election 

(legitimacy, voter turnout or security aspects of the Iraq 
election)

26,3

51,1

32,8

48,7

73,7

48,9

67,2

51,3

01/16 �–01/21

01/23.�–01/30

3  Close-up: Arab media gave
     Iraqis broader platform  

Sources of assessments on the election

10

Source: Media Tenor
01/16 �– 01/30/2005

Basis: 118/235//758/532 statements on the legitimacy,  
voter turnout or security aspects of the Iraq election

Politics: Iraq election

Media Tenor Quarterly Journal 1/2005

Unbenannt-1   2Unbenannt-1   2 18.05.2005   10:59:3618.05.2005   10:59:36


